Greenwashing: Różnice pomiędzy wersjami
(Created page with "A manipulation technique based on suggesting to the audience or target group that an entity performs pro-environmental actions, which in reality were not performed or were performed to a lesser extent than suggested in the message. Greenwashing includes messages of varying harmfulness: from changing a brand's logo to green to suggesting that its activities are environmentally friendly, to informing customers about large-scale activities that have never been completed....") |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
Technika manipulacyjna polegająca na sugerowaniu odbiorcom wykonanie działań prośrodowiskowych, które w rzeczywistości nie zostały wykonane lub zostały wykonane w mniejszym stopniu niż podaje komunikat. | |||
Do greenwashingu zalicza się komunikaty o różnym stopniu szkodliwości: począwszy od zmiany logo marki na zielone tak, aby sugerować ekologiczny charakter działalności, aż po informowanie klientów marki o działaniach na szeroką skalę, które nigdy nie zostały ukończone. Formą greenwashingu jest również sugerowanie działań zakrojonych na szeroką skalę i nieinformowanie, jak dane działanie procentowo wpływa na łańcuch dostaw marki. | |||
Na przykład: poddaliśmy recyklingowi aż 1000 sztuk produktu X! Nie ma to większego wpływu na działanie firmy, która dziennie produkuje miliony produktów. Taki komunikat ma na celu jedynie wprowadzenie wrażenia, że firma działa prośrodowiskowo, gdy tak naprawdę nie wykonała żadnego wysiłku w kierunku zmiany. | |||
Niektóre działania greenwashingowe mogą wynikać np. z braku edukacji – nie musi to być działanie celowo nakierowane na wprowadzenie użytkownika w błąd. W przypadku komunikowania działań prośrodowiskowych ważne jest przestrzeganie wytycznych zielonej komunikacji tak, aby udostępniać jedynie wiadomości zgodne z aktualnym stanem rzeczy i nie manipulować informacjami tak, aby wprowadzać odbiorców w błąd. |
Aktualna wersja na dzień 00:03, 26 lip 2022
Technika manipulacyjna polegająca na sugerowaniu odbiorcom wykonanie działań prośrodowiskowych, które w rzeczywistości nie zostały wykonane lub zostały wykonane w mniejszym stopniu niż podaje komunikat.
Do greenwashingu zalicza się komunikaty o różnym stopniu szkodliwości: począwszy od zmiany logo marki na zielone tak, aby sugerować ekologiczny charakter działalności, aż po informowanie klientów marki o działaniach na szeroką skalę, które nigdy nie zostały ukończone. Formą greenwashingu jest również sugerowanie działań zakrojonych na szeroką skalę i nieinformowanie, jak dane działanie procentowo wpływa na łańcuch dostaw marki.
Na przykład: poddaliśmy recyklingowi aż 1000 sztuk produktu X! Nie ma to większego wpływu na działanie firmy, która dziennie produkuje miliony produktów. Taki komunikat ma na celu jedynie wprowadzenie wrażenia, że firma działa prośrodowiskowo, gdy tak naprawdę nie wykonała żadnego wysiłku w kierunku zmiany.
Niektóre działania greenwashingowe mogą wynikać np. z braku edukacji – nie musi to być działanie celowo nakierowane na wprowadzenie użytkownika w błąd. W przypadku komunikowania działań prośrodowiskowych ważne jest przestrzeganie wytycznych zielonej komunikacji tak, aby udostępniać jedynie wiadomości zgodne z aktualnym stanem rzeczy i nie manipulować informacjami tak, aby wprowadzać odbiorców w błąd.